جزئیات مقاله
پنج تغییر لوگو موفق در دنیا
3247
0

پنج تغییر لوگو موفق در دنیا

  • یکشنبه 10 تیر 1397
  • ()
  • 9رأی

تغییر همیشه خوب است و در کسب و کار و تجارت برای تجربه کردن فروش بالا باید روش های مختلفی را اجرا کرد و همگام با تحولات روز خود را هم راستا کرد.یکی از ابعاد مدیریت بازاریابی بحث بازرارگردی و دیدن ویترین های جهانی است. اما آیا بعضی از چیزها را میشود تغییر داد ؟ سالها زحمت کشیده شده و برای برند سازی یک کسب و کار اقدامات مختلفی صورت گرفته بعد با یک تغییر آنچه در ذهن مشتری ساخته شده به یک باره از بین میرود و شکلی جدیدی از برند بوجود می آید.

ما برند ها و کسب و کار های زیادی را داشته ایم که اقدام به چنین اعمالی کرده اند حال چه موفقیت آمیز بوده یا موفقیت آمیز نبوده خود جای بحث دارد. اما آنچه که مهم است اگر لوگویی را میخواهیم به یکباره تغییر بدیم استراتژی های درستی را پیش رو بگیریم.وقتی از ری برندینگ صحبت میکنیم فقط سرماه مالی نیست بلکه اعتباری است که سال ها جمع آوری شده است.

گاهی وقت ها به جبر وادار میشویم تا لوگوی خود را تغییر بدهیم و نشان تجاری را دستخوش ریسک پذیرش در مردم کنیم.

البته توصیه من این است که برای این موارد قبل از هر استارتاپ و شروع کسب و کاری زمان لازم را اختصاص دهیم.این که چه نشان تجاری را طراحی میکنیم واقعا یک نگاه حرفه ایی لازم دارد. نباید در لحظه و صرفا جلوی چشم را ببینیم. این لوگو باید جوری طراحی شود که قابلیت های تخصصی زیادی را در خود داشته باشد. این که برای چه کاربری طراحی میشود و چه رنگبندی در آن وجود دارد؟ چه تحلیل روانشناسی رنگ و شکل دیداری در نگاه مخاطب ایجاد میکند؟ چه قدر گویای توضیح کسب و کار با یک نگاه است؟ همه و همه مواردی است که باید در طراحی آن لحاظ شود.

در مجموع باید بدیانید لوگو شما دارای چه مشخصاتی باید باشد که جزو استاندارد ها تلقی شود:

  • لوگو باید به سرعت قابل تشخیص باشد
  • لوگو باید در حالت سیاه و سفید و تک رنگ نیز خوب دیده شود
  • لوگو باید دارای اجزائی هماهنگ باشد
  • لوگو باید مفهومی ناب در بطن خود داشته باشد
  • لوگو باید خلاقانه و متمایز باشد ( مشخصه بارز هر لوگو تمایز و عدم شباهت آن به لوگویی دیگر است )
  • لوگو وقتی چرخانده یا برعکس می شود باید قابل تشخیص باشد
  • لوگو بهتر است با کمتر از چهار رنگ طراحی شود
  • لوگو باید دیدی جامد داشته باشد و از المانهای بکگراندی بپرهیزد
  • لوگو باید حاوی رنگهایی زنده و منتقل کننده انرژی باشد
  • لوگو باید هوشمندانه و بر پایه پیامی حساب شده طراحی گردد
  • لوگو نباید هیچ چیز اضافی در خود داشته باشد
  • لوگو باید در کشوری مثل ایران با قوانین مربوطه منطبق باشد تا بتوان آنرا ثبت نمود
  • لوگو باید به گونه ای اجرا شود که توسط افرادی با سواد گرافیکی پایین نیزقابل درک و یا به یاد ماندنی باشد
  • لوگو نباید از تشکیل چند لوگوی دیگر بوجود آمده باشد
  • لوگو باید در حالت تغییر اندازه نیز بخوبی قابل تشخیص باشد

موارد گفته شده در نکات بالا به شما کمک میکند قبل از شروع کار طراحی لوگو استاندارد ها را دانسته و خروجی خوبی از طراحی داشته باشید. اما این را بدانید این مساله واقعا سلیقه ایی است، کلا کار طراحی ، فرایندی سلیقه ایی می باشد که ممکن است به هر دلیل تغییر ذائقه مدیران و صاحبان کسب وکار و یا نظر سنجی هایی مبتنی بر میزان محبوبیت لوگو در مخاطبان و عوامل گوناگون دیگر، مجبور شویم لوگو را بازسازی و دچار تحول کنیم.

در این مقاله میخواهیم به بررسی تغییر لوگوهای پنج کمپانی متفاوت بپردازیم که تصمیم گرفتند لوگو و نشان تجاری خود را به یکباره تغییر دهند، و این تغییر برای آن ها موفقیت آمیز بوده است.

 

 

سیب گاز زده اپل:

این لوگو در ابتدای امر بسیار عجیب بود و بعدا تغییراتی را در لوگو ایجاد کردند اما باز هم یادگی و راحتی مهم ترین عاملی بود که میتوانست برای مخاطب اپل بسیار جذاب باشد. سیب رنگارنگ و بعد هم یکنواخت و ساده. این تغییر لوگو باعث شد که در اوج سادگی افراد وقتی در هر جای دنیا آن را میبینند شرکت اپل در ذهن آن ها بازسازی شود.یکی از بهترین تغییرات بود.

 

پرداخت آنلاین پی پال:

این برند با توجه به تغییر ذهنیتی که میخواست در مخاطب ایجاد کند همزمان دست به تغییر نشان تجاری خود زد. بسیار با استقبال مردم روبرو شد و طبق آمارهایی که توسط این مجموعه گرفته شد محبوبیتشان هم به لحاظ تاثیر گذاری استراتژی جدیدشان و هم به لحاظ بصری لوگو بسیار بالا و جذاب بود.تغییر استرانژی  در شعار "مردم اقتصاد را می‌سازند" همزمان با تغییر لوگو بسیار جذاب بود.

مایکروسافت:

شرکت مایکروسافت مدتی فعالیت و مانور دادن روی برندینگ خود را متوقف کرد و خوب برای حضور چشمگیر میان رقبایی که درراستای این کمپانی قد علم کرده بودند فرصتی خوبی برای ریبرندینگ و تغییر لوگو بود. کمی باید خود را به روز میکرد حتی به اقتضای فعالیتش که آی تی بود. این هم جزو تغییر لوگوهای موفق به شمار می آید.

 

سامسونگ:

استراتژی تغییر برند این کمپانی از این لحاظ جالب ایت که فعالیت آن چیز دیگری به غیر از آنچه که الان وجود دارد، بوده است. و با تغییر کاربری و نوع کسب و کار آن، به طبع نوع لوگو هم دستخوش تغییرات شده است. رو به سادگی و موثر بودن به لحاظ دید بصری. این تغییر بسیار مطلوب و موفق نامگذاری شده است.

 

نوکیا:

ما کمپانی نوکیا را خیلی خوب به یاد داریم و میشناسیم و در ذهنمان حک شده است. لوگوی آن یک تایپوگرافی است اما بسیار ساده و روان با قابلیت تاثیرگذاری و ماندگاری.کاری به استراتژی های بازاریابی و پلن ]ای آن نداریم که هر چه بود دچار پس رفت شد. اما در زمان بلوغ خود بسیار موفق عمل کرد و لوگوی اول خیلی عجیب و غیر مرتبط بود سپس آن را اصلاح کردو در نسخه نهایی بسیار موفق ظاهر شد.

 

 

Rebranding یا بازنگری در برند، کار بسیار مهمی است که بخشی از آن نیز طراحی مجدد لوگو و حسی است که یک برند در مخاطب خود ایجاد میکند، شرکت های مختلف در طول زمان چنین کاری را انجام می دهند و علاوه بر پنج مثالی که بیان شد شرکت های مختلف مانند گوگل نیز هر چند وقت یکبار اقدام به بازنگری در برند و طراحی مجدد لوگو می کنند. انجام بازنگری در برند باید با دقت کامل و به آرامی صورت گیرد تا حس نامناسبی در مخاطب ایجاد نکند.

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه