جزئیات مقاله
Raid 6 چیست؟
3336
0

Raid 6 چیست؟

  • سه شنبه 2 مرداد 1397
  • ()
  • 1رأی

Raid 6 که با نام (double parity) نیز شناخته می شود، همانند Raid5 می باشد با این تفاوت که در Raid 6 به این صورت عمل می شود که Parity Data به روی دو هارد دیسک ذخیره می گردد و به بیان دیگر نیاز به یک هارد دیسک دیگر برای محاسبه ی Parity به روی دیسک دیگر را نیز خواهند داشت که در صورتی که دو هارد دیسک Fail شود بتواند به کار خود ادامه دهد. همچنین محاسبه ی Parity  اضافه بروی دیسک میزان عملکرد نوشتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ارزیابی عملکرد benchmarks نشان می دهد که میزان عملکرد Raid Controller  تا حدود 30% در مقایسه با Raid 5  در هنگام نوشتن کاهش خواهد یافت و دلیل آن نیز معماری و الگوی پیچیده ی Raid 6 و هم چنین نیاز به نوشتن و محاسبه ی Parity  بروی دو هارد دیسک می باشد.اما در Raid 6  و Raid 5 سرعت و کارایی خواندن یکسان می باشد.

 

 

 

 

پیاده سازی Raid 5 به حداقل 3 درایو نیازمند است و میزان فضای ذخیره سازی نیز به اندازه ی  N-1  درایو می باشد زیرا که فضایی معادل یک درایو منحصرا به نگه داری Parity Data ها اختصاص داده می شود. به طور مثال در 4 درایو  که 200 گیگ در هر آرایه  درایو وجود داشته باشد میزان ظرفیت ذخیره سازی موجود 600 گیگ از مجموع 800 گیگ می باشد. پیاده سازی Raid 6  به حداقل 4 درایو نیاز خواهد داشت و ظرفیت ذخیره سازی درایو ها نیز N-2 می باشد  زیرا ظرفیت معادل دو درایو به طور انحصاری برای نگهداری Parity Data  ها اختصاص داده شده است، به طوری که در همان مثال فوق، 400 گیگ از 800 گیگابایت فضای ذخیره سازی مورد استفاده  قرار خواهد گرفت.

 

Raid 6  در سیستم هایی که ذخیره سازی اطلاعات به صورت کارامد و با امنیت بالا اهمیت دارد مناسب می باشد. و برای فایل و اپلیکیشن هایی که سرور از تعداد بالایی درایو برای ذخیره سازی استفاده می نماید نسبت به Raid 5 ترجیح داده می شود.

 

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد، جهت مطالعه ی مقالات دیگر همراه ما باشید…

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
دیدگاه کاربران
تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است
گروه مقالات
مقالات مرتبط
ارسال دیدگاه