شبکه
پورت (Port) چیست؟

پورت (Port) چیست؟

پورت (Port) در لغت به معنی درگاه است که از این درگاه برای رد و بدل کردن اطلاعات بین دو کامپیوتر یا سرور استفاده می شود.‏

به زبان ساده تر پورت محلی است که داده‌ها به کامپیوتر یا سرور وارد یا خارج می‌شود و به هر کدام از این درگاه ها عددی نسبت داده می شود. اين اعداد بين 1 تا 65535 هستند که بعضی از این پورت‌ها کار خاصی را انجام می‌دهند مثلا پورت 25 برای ارسال ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد.

اصطلاحات رایج فناوری VoIP

اصطلاحات رایج فناوری VoIP

گیت وی VoIP : گیت وی VoIP و یا (VoIP Gateway) گاهی گیت وی مدیا (Media Gateway) نیز نامیده می شود دستگاهی است که خطوط تلفن معمولی (آنالوگ) را با شبکه دیتا (مثلا اینترنت) متصل می کند.

توضیحات فنی VoIP

توضیحات فنی VoIP

فناوری VoIP از نظر فنی مزایای زیادی نسبت به تلفن آنالوگ دارد. دلیل این امر استفاده از پروتکل های اینترنتی در دیجیتال کردن صدا و انتقال آن است. در ادامه به بررسی این موارد و چالش های موجود می پردازیم

مزایای VoIP

مزایای VoIP

VoIP یک فناوری نوین است و همانطور که انتظار می رود نسبت به سیستم تلفنی آنالوگ مزایای زیادی دارد. سیستم های تلفنی VoIP نسبت به مراکز تلفن سنتی پایدارتر هستند و انعطاف بالاتری دارند.

 

VoIP چيست؟ (ویپ چیست؟)

VoIP چيست؟ (ویپ چیست؟)

معني VOIP انتقال صدا روي اينترنت يا همان پروتكل IP مي باشد. اين تكنولوژي در ابعاد مختلف تجاري، بين الملل و شبكه هاي اجتماعي مورد استفاده قرار مي گيرد و هر روزه بر كاربران اين تكنولوژي افزوده شده و سرويس هاي متنوعي روي آن ارايه مي گردد.

Raid 6 چیست؟

Raid 6 چیست؟

Raid 6 که با نام (double parity) نیز شناخته می شود، همانند Raid5 می باشد با این تفاوت که در Raid 6 به این صورت عمل می شود که Parity Data به روی دو هارد دیسک ذخیره می گردد و به بیان دیگر نیاز به یک هارد دیسک دیگر برای محاسبه ی Parity به روی دیسک دیگر را نیز خواهند داشت که در صورتی که دو هارد دیسک Fail شود بتواند به کار خود ادامه دهد. همچنین محاسبه ی Parity  اضافه بروی دیسک میزان عملکرد نوشتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نیم سرور چیست؟ || Name Server

نیم سرور چیست؟ || Name Server

 Name Serverها قسمت بنیادی (Domain Name System (DNS می باشند. وب سایت ها با استفاده از نیم سرورها امکان استفاده ازDomain Name  ها را به جای آی پی آدرس ها (که بخاطر سپردن آنها بسیار دشوار است) می دهند.

گروه های مقالات